Heemkundige Kring

Ten Mandere Izegem

Ten Mandere - digitaal

startpagina
bestuur
nieuws
activiteiten
lidgeld
tijdschrift
geschiedenis
archief
bibliotheek
te koop
Izegemse bibliografie
Izegemse soldaten uit W.O. I

links
nieuwsbrieven

 

ten mandere blogt

Zangcrochets in Izegem

 

Met de opkomst van de televisie steeg de interesse voor het muziektalent van eigen bodem. Het bekendste programma was ongetwijfeld ‘Ontdek de Ster’. Dit programma liep van 1955 tot midden de jaren ’70. In de beginjaren was de presentatie in handen van Toni Corsari en het orkest van Francis Bay zorgde voor de muzikale begeleiding.
Ook plaatselijk werden er zangwedstrijden, of zangcrochets, ingericht. Ook in Izegem. Eind juli 1960 lanceerde De Weekbode het initiatief van de horecazaken van de Grote Markt. Daarvoor werd de entertainer Roger Slosse (Roeselare, 27 maart 1914 - Roeselare 12 mei 2005) aangetrokken. Geen slechte keuze, want op dit ogenblik was hij niet alleen bekend als cabaretier ‘Juul Plastiek’ (op de radio), maar ook als medewerker van De Weekbode.
Het eerste zangcrochet vond plaats op 20 en 21 augustus 1960.
Uit het reglement:

  1. De inschrijving gebeurt aan het adres van Slosse Roger […] Roeselare.
  2. Het inschrijvingsrecht bedraagt 10 F en wordt betaald de dag van de halve finale in het lokaal Café Normandie, bij Guillaume Demasure.
  3. Het aantal inschrijvingen is beperkt op 80, waarvan er 40 in de finale komen.
  4. In de halve finale van zaterdag komen de verstkomende kandidaten het eerst aan de beurt, de allerversten kampen ’s zondags.
  5. Iedere deelnemer zal slechts één lied zingen, doch drie liederen vooraf opgeven waaruit de organisator dan één kiest. […]
  6. Er zijn twee reeksen voorzien, TEENAGERS (beneden 20 jaar), SENIORES (boven de 20 jaar).
  7. Teneinde in de kamp al te grote kwaliteitsverschillen te vermijden worden volgende soorten liederen uitgeschakeld: Het Bel Canto, Klassieke Vlaamse lied, .. zodat in princiep enkel het lichte lied en het operettearia toegelaten zijn. […]
  8. Er wordt een speciale schaal voorzien voor het JODELLIED en voor het specifieke TEEN-AGERlied.
  9. De jury is ter zake volledig bekwaam en haar uitspraak is onwederroepelijk.
  10. Kandidaten die het zouden wagen in kennelijke staat van dronkenschap op het podium te komen, worden onherroepelijk geweigerd en voor altijd uitgesloten uit alle wedstrijden, onder leiding van onze organisator. […]
  11. Diegenen die in de halve finale niet kunnen blijven tot na de bekendmaking van de uitslag en van de lijst der finalisten kunnen zich achteraf telefonisch inlichten bij André Gheysen, café De Sterre. […]
  12. De begeleiding wordt gedaan op piano, in geval de kandidaat het verkiest wordt dit op accordeon gedaan. De kandidaat mag eventueel zijn eigen begeleiding meebrengen. Volledig orkesten zijn niet toegelaten.
  13. Er worden geen reiskosten vergoed.
  14. Ieder deelnemer wordt beschouwd het reglement gelezen te hebben. […]

De Weekbode van 29 juli 1960 vermeldde ook nog dat de uitgeloofde prijzen de moeite waard waren. Er was een prijzenpot van niet minder dan 10 000 fr. voorzien.

Een week later schreef de plaatselijke correspondent opnieuw een bijdrage over dit zangfeest. Hij vermeldde nog geen namen van deelnemers, maar somde wel een 44-tal gemeenten op, waaronder ook Izegem. Hij besteedde ook aandacht aan de speciale prijzen: de verstkomende, de eerste Izegemnaar, Ingelmunsternaar, Emelgemnaar, de Jodelprijs,de beker voor het beste Teenagerlied, enz…
En om de lezer te doen watertanden, noteerde hij enkele liedjes die men zeker die twee avonden zou horen: Tiritomba, Mexico, Donkerrode Rozen, Wolgalied, La Paloma, Sonny Boy, Valentino, Manuela, Vrienden voor ’t leven, Banjo Boy, Voor een meisje van 16, enz…
Hij eindigde tenslotte met de sponsors op te sommen. Dit waren vooral de middenstandszaken uit de Marktstraat en de Grote Markt.
In de Weekbode van 26 augustus konden we het verslag van die wedstrijd terugvinden.
De zaterdag begon met fikse regenbuien, maar tegen de avond was het droog en klaarde de hemel uit. Vijf kandidaten waren onderweg opgehouden door een verkeersongeval en namen uiteindelijk ook niet deel aan de wedstrijd. Er waren na de eerste avond 40 finalisten voorzien die zouden doorgaan naar de finale, maar het werden er maar 29.
In de categorie ‘teenagers’ won Rita Vermeersch met Milord. Antoon Blomme werd tweede met Mama en Yvette Proot derde met Banjo Boy. De derde winnares kreeg ook de prijs voor het beste Teenagerlied.
Bij de seniores won Liane D’Hondt (Gent) met ‘Heute is der Schönste Tag’. Tweede werd Izegemnaar Hendrik Samyn met ‘Wenen, stad mijner dromen’ en derde Jozef Berteloot met ‘Schau einer schönen Frau’.
Liane D’Hondt en Rita Vermeersch wonnen ook het stadseremetaal.
De beker voor het beste tirolerlied was voor Lena Devos en Hendrik Samyn kreeg de prijs voor Eerste Izegemnaar. Hij zou later ook deelnemen aan ‘Ontdek de Ster’ en het moeten afleggen tegen Jacques Raymond.
Er waren ook enkele valse noten: Een paar winnaars zullen verstomd naar hun prijzenpakket hebben gekeken, want tussen de naturaprijzen staken twee oude, pas gewassen en verstelde pyjamabroeken. De tweede hoogste geldprijs ging per abuis naar iemand anders, zodat de vijfde geldprijs overbleef. De inrichters moesten de tweede geldprijs nog een keer uitreiken.

In 1961 werd er opnieuw een zangcrochet van dit niveau ingericht. Dit keer op 5 en 6 augustus. Er werd echter heel wat minder reclame gemaakt in de plaatselijke pers. Was het dit keer zonder Roger Slosse?
In De Weekbode van 11 augustus vinden we de foto’s van Rita Vermeersch (uit Lichtervelde), winnares van de teenagers en van Jozef Berteloot (Roeselare), die bij de senioren won.
Meteen was dit ook het laatste zangcrochet, ingericht door de middenstand van de Grote Markt.

De winnende liedjes op het internet (maar met de originele uitvoerders)

Milord (Edith Piaf)
Mama (Heintje)
Banjo Boy (Jan und Kjeld)
Heut’ is der schönste Tag (Joseph Schmidt)
Schau einer schönen Frau  (Georges Athana)
Wien, Stadt meiner Träume (Rudolf Sieczynski)